خبر فوری

 
 
ابراز نگرانی آمریکا در مورد هدف قرار دادن جامعه هزاره به بهانه ویروس کرونا
کد خبر :1317686094

18:22 1399/01/16


برچسب ها : آمریکا, بلوچستان, پاکستان, پاکستان و آمریکا, شیعیان پاکستان, هزاره, ویروس کرونا, کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا, کویته,

کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا طی بیانیه ای در مورد هدف قرار دادن جامعه هزاره در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان با این تصور که عامل شیوع ویروس کرونا جامعه فوق الذکر است ابراز نگرانی کرد.


 

کویته: به گزارش راز نیوز، کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا (USID) در مورد هدف قرار دادن شیعیان هزاره ابراز نگرانی کرد. کمیسیون آزادی مذهبی آمریکا طی بیانیه ای در مورد هدف قرار دادن جامعه هزاره در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان با این تصور که عامل شیوع ویروس کرونا جامعه فوق الذکر است ابراز نگرانی کرد. کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا با ابراز تأسف اعلام کرد یک جامعه از پیش ضعیف و قربانی فرقه گرایی مذهبی هزاره توسط دولت ایالتی بلوچستان مورد هدف قرار گرفته است.

کمیسر آنوریما بارگاوا گفت: شیوع این بیماری دین، قومیت یا مرز را نمی شناسد و نباید به عنوان بهانه ای برای تبعیض یک جامعه واحد استفاده شود.

در مرکز ایالت بلوچستان، دولت ایالتی شهرک هزاره و مری آباد مناطق هزاره نشین را به طور کامل تعطیل کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که کارمندان دولت از سفر به محله های هزاره نشین منع شده اند. اداره پلیس، ماموران پلیس هزاره را به ظن آلوده شدن به بستگان خود وادار کرد به مرخصی بروند. در همین راستا گروه خاصی به علت برگشت زائران از ایران این ویروس را "ویروس شیعه" نامیده اند. به همین دلیل توانایی شیعیان برای دریافت مراقبت های پزشکی مناسب نیز محدود شده است. با بدنام کردن بیشتر جامعه هزاره در مورد گسترش ویروس کرونا این جامعه دائماً در حال جدا شدن از مردم پاکستان هستند.

از طرفی نقل و حرکت جامعه شیعیان به شدت محدود شده است در حالی که زائرانی که از کشور همسایه ایران بازگشته اند در قرنطینه و با مشکلات جدی روبرو هستند.

جانی مور، نماینده کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی آمریکا گفت: ما به شدت نگران جامعه هزاره در پاکستان هستیم. ما چالش های دولت پاکستان و بسیاری از دولت های دیگر را در سراسر جهان که با این ویروس مرگبار روبرو هستند درک می کنیم. با این وجود ما از سران پاکستان خواستاریم تا از همه شهرونداش با صرف نظر از مذهب و عقیده محافظت کند. در مورد دسترسی درمان پزشکی لازم به همه اقشار اطمینان لازم حاصل کند. زیرا وظیفه اصلی هر دولت تضمین امنیت مردم در هر شرایط دشوار و غیر قابل پیش بینی است.

کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی در گزارش سالانه خود در سال 2019 میلادی، به افزایش خشونت های فرقه ای در پاکستان طی سال های اخیر اشاره کرد. همچنین در این گزارش ذکر شده است که شیعیان هزاره توسط گروهای افراطی از جمله داعش، لشکر جهنگوی و طالبان پاکستان بارها مورد حملات تروریستی قرار گفته اند.

ارسال نظر

 
1