خبر فوری

 
 
آیت‌الله سیستانی: سلاح در عراق باید تنها در دست حکومت باشد
کد خبر :1348776934

18:32 1397/11/19


برچسب ها : آیت اللہ, حکومت, سلاح, سیستانی, عراق, مرجع,

آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق چهارشنبه 6 فوریه بر ضرورت انحصار سلاح در دست حکومت تاکید کرده و گفت نباید عراق به کشوری برای آسیب زدن به کشورهای دیگر تبدیل شود.


 

آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق چهارشنبه 6 فوریه بر ضرورت انحصار سلاح در دست حکومت تاکید کرده و گفت نباید عراق به کشوری برای آسیب زدن به کشورهای دیگر تبدیل شود.

 

به گزارش راز نیوز به نقل از رسانه‌های عراقی، دفتر آیت‌الله سیستانی از دیدار او با جینین هینیس بلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیئت نمایندگی این سازمان در عراق خبر داد.

 

بنا بر این بیانیه، آیت‌الله سیستانی از تلاش‌های سازمان ملل در کمک به عراقی‌ها برای عبور از مشکلات تشکر کرده و گفت: «دولت جدید عراق مسئولیت‌های بزرگی بر دوش دارد و باید نشانه‌های پیشرفت و موفقیت در عملکردش در آینده نزدیک دیده شود؛ به ویژه در پرونده‌های مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی و کاهش رنج‌های شهروندان به خصوص در استان بصره».

 

او تاکید کرد: «چنانچه فراکسیون‌های سیاسی رویش خود را در تعامل با مسائل کشور تغییر ندهند، فرصتی حقیقی برای حل بحران‌های کنونی فراهم نخواهد شد».

 

مرجع عالی شیعیان عراق گفت: «عراقی‌ها هزینه گزافی در از میان بردن تروریسم داعش پرداخت کردند، شمار زیادی شهید و زخمی دادند، مناطق وسیعی از کشور منهدم شد، خسارت‌های مالی بزرگی تحمیل شد. نیاز مبرمی برای باز سازی مناطق آسیب دیده از جنگ و باز گرداندن آوارگان و بازپروری آن‌ها وجود دارد».

 

او تاکید کرد: «این مسائل باید اولویت دولت‌ها باشد و این چیزی است که در فرو کاستن از خطر رشد دوباره اندیشه‌های تندرو در این مناطق، نفش ایفا می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان هم باید برای سرعت بخشیدن به تحقق این اهداف کمک کنند».

 

آیت‌الله سیستانی همچنین بر ضوررت پایبندی همه مسئولان و شهروندان به پایه‌های صلح جامعه‌ای، عدم تفرقه میان فرزندان یک کشور و رعایت حقوق اقلیت‌های دینی و نژادی تاکید کرد.

 

او با تاکید بر ضرورت اجرای قانون بر همه شهروندان و مقیمان بدون استثنا، گفت: «سلاح به صورت انحصاری باید در دست حکومت باشد. باید با قانون شکنان برخورد شود. برخورد با عملیات ترور و آدم‌ربایی از آن دسته است. باید عاملان این رفتارها بدون توجه به وابستگی و جهت‌گیری‌شان برخورد شود».

 

او گفت: «عراق باید به دنبال آن باشد که روابط خوب و متعادلی با همه کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دوست‌دار صلح داشته باشد؛ روابطی که پایه‌ای منابع مشترک، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و عدم نقش حاکمیت ملی و استقلال باشد. عراق باید با تبدیل شدن به ایستگاهی برای آسیب زدن به دیگر کشورها مخالفت کند».

ارسال نظر

 
1