خبر فوری

 
آیا پاکستان در حال زمینه سازی برای آغاز روابط با اسرائیل است؟
کد خبر :1601485343

14:56 1399/10/05


برچسب ها : ارتش پاکستان, به رسمیت شناختن اسرائیل, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, پرویز مشرف, هیئت حاکمه پاکستان,

در حالی که کشورهای اسلامی برای آغاز روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در حال رقابت با یکدیگر هستند، پاکستان نیز به نوبه خود با توجه به شرایط موجود و بررسی ابعاد مختلف تلاش نموده است تا از این میدان عقب نماند و به پیروی از سروران عربی خود روابط دیپلماتیک با این رژیم آدمکش را حتی به صورت غیر رسمی و مخفیانه آغاز کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در حالی که کشورهای اسلامی برای آغاز روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در حال رقابت با یکدیگر هستند، پاکستان نیز به نوبه خود با توجه به شرایط موجود و بررسی ابعاد مختلف تلاش نموده است تا از این میدان عقب نماند و به پیروی از سروران عربی خود روابط دیپلماتیک با این رژیم آدمکش را حتی به صورت غیر رسمی و مخفیانه آغاز کند.

علی رغم ادعای مقامات پاکستان مبنی بر عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، اسلام آباد از عرصه های گذشته روابط مخفیانه و همکاری های مختلفی را با دولت غاصب تل آویو داشته است و این موضوع حتی در زمان دولت نظامی پرویز مشرف توسط رسانه ها و دیگر منابع نزدیک به دولت وقت پاکستان به صورت علنی اعلام گردید.

در شرایط فعلی که کشورهای دوست و نزدیک پاکستان همچون امارات متحده عربی، عربستان سعودی و ترکیه به صورت رسمی و یا غیر رسمی روابط خود را با رژیم صهیونیستی آغاز نموده اند، کارشناسان از احتمال پیروی پاکستان از رویکرد و سیاست های ریاض و آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی خبر می دهند، بدون شک می توان گفت که تمام زیرساخت حکومتی پاکستان در برقراری روابط با اسرائیل مخلص و آماده هستند و برخی از خبرنگاران وابسته به دستگاه حکومت نیز در حال زمینه سازی عمومی و جلب افکار عمومی برای پذیرش اسرائیل هستند.

پس از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط امارات متحده عربی، دیدارهای متعدد و بی سابقه ای میان وزرای امور خارجه پاکستان و امارات به ویژه طی یک ماه اخیر صورت گرفت، دیدارهای که کثرت دفعات آن تاکنون در تاریخ دو کشور ثبت نشده است، با توجه به اطلاعیه ها و بیانیه صادر شده پس از این دیدارها می توان متوجه شد که این دیدارها نه برای حل مشکلات شهروندان مقیم امارات بلکه با اهداف دیگری صورت گرفته است، بدون شک برقراری روابط با اسرائیل مهمترین موضوع این دیدارها بود.

پاکستان کشورهای عربستان سعودی، امارات و ترکیه را به عنوان مهمترین کشورها برای خود می داند و تمامی این سه کشور چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان روابط خود را به تل آویو آغاز نموده اند، اگرچه عربستان سعودی تاکنون به صورت رسمی آغاز این روابط را اعلام نکرده است اما مقالات و مضامین خبری پایگاه خبری "العربیه" وابسته به دولت ریاض که بر قابل پیروی خواندن سیاست های امارات تاکید دارد، نشان دهنده سیاست واضح عربستان سعودی در قبال رژیم صهیونیستی است.

مگنوس نورل، پژوهشگر سازمان دفاع همە جانبە سوئد در مضمون خود با عنوان "توافقنامه ابراهیم میان امارات و اسرائیل: موقعیتی جدید برای عربستان سعودی" می نویسد: پس از اعلام خبر امضای توافقنامه صلح میان اسرائیل و امارات متحده عربی موسوم به "پیمان ابراهیم" کشورهای بحرین و عمان از آن استقبال نمودند، در حالی که امضای این توافقنامه از سوی مقامات فلسطینی به شدت محکوم گردید.

وی افزود: عربستان سعودی در قبال امضای این توافقنامه هیچ واکنشی نشان نداد، زیرا وی در تلاش برای اثبات این موضوع است که بر اساس پیشینه تاریخی و سیاسی، توافق کشورهای عربی با اسرائیل مهمترین نیاز در عصر حاضر است.

همچنین ولید فارِس استاد دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن در ستونی خبری با عنوان "توافقنامه ابراهیم میان امارات و اسرائیل: مادر همه توافقنامه ها" می نویسد: طرح ترامپ پس از حضور در نشست سران الریاض در سال 2017 میلادی برای امضای توافقنامه های این چنینی چه بود؟ ترامپ بلافاصله پس از روی کار آمدن] در منصب ریاست جمهوری آمریکا[ رایزنی با رهبران کشورهای مختلف عربی را آغاز نمود و مقامات کشورهای مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و اردن از جمله آنها بودند، تشکیل ائتلاف عربی یکی از اهداف این دیدارها بود که بر مبنای سیاست های خارجی صورت گرفت.

ولید فارِس افزود: دونالد ترامپ در سخنرانی خود در جمع مقامات بیش از 50 کشور عربی و مسلمان در سال 2017 میلادی در ریاض، آنها را برای امضای توافقنامه های صلح با اهداف مقابله با تروریسم و حل مناقشات میان اعراب و اسرائیل تشویق نمود.

وی در ادامه این مضمون نوشت: با امضای این توافقنامه آرمان های اسرائیل به سرانجام خواهد پیوست بدین صورت که اسرائیل به یکی از اقتصادهای برجسته حاشیه خلیج فارس دسترسی پیدا خواهد کرد و با یکی از کشورهای پیشرفته عربی شراکت خواهد داشت.

این استاد دانشگاه آمریکایی لبنانی تبار در بخش دیگری از مضمون خود با اشاره به واکنش های احتمالی ایران و اخوان المسلمین می نویسد: بدون شک ایران و اخوان المسلمین با توافقنامه های امثال این مخالفت خواهند نمود، زیرا چنین معامله ای فعالیت رادیکال سازی امور/مردم، آرمان فلسطین و اورشلیم(َیْت‌المُقدَّس) را به طور موثر کاهش می دهد.

وی با افشای پیروان سیاست های امارات متحده عربی نوشت: بحرین به عنوان یکی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می تواند روابط خود را با اسرائیل آغاز کند، زیرا این کشور از سال ها قبل رایزنی های بین المذاهب با اسرائیلی ها را آغاز کرده بود، عمان و کویت نیز این موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد، اما تنها کشوری که می تواند با توافق خود با اسرائیل بنیان ها و ارزش ها را در خاورمیانه تغییر دهد فقط و فقط عربستان سعودی خواهد بود.

کشورهایی همچون مصر و اردن مدت ها قبل و پیش از عربستان سعودی، بحرین، امارات و ... به اسرائیل به توافق رسیده اند، پرویز مشرف با مشاهده این توافقنامه ها بود که تصمیم به ایجاد مناسبات نزدیک با اسرائیل گرفت و مدعی شد که مسئله فلسطین به کشورهای عربی مربوط است، اگر کشورهای عربی تمایلی به حل این مسئله ندارند چرا ما این موضوع را در سیاست های خارجی و دیپلماسی خود مورد توجه قرار دهیم؟! اما مشرف نمی دانست که بنیان کشورهای عربی بر مبنای خدمت به انگلیسی ها و دولت های یهودی نهاده شده است، در حالی که پاکستان و ایران کشورهایی با آرمان و اهداف خاص خود هستند.

ارسال نظر

 
1