خبر فوری

 
 
آیا پاکستان درحال عضویت در اردوگاه غربی است؟
کد خبر :1987359727

20:20 1398/04/12


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, غرب, منفعت,

گزارشی در رابطه با این موضوع که آیا الطاف و مهربانی های کشورهای غربی من جمله آمریکا نسبت به پاکستان بدون در نظر گرفتن چشم داشتی است و یا پاکستان در حال عضویت در اردوگاه غرب است؟


به گزارش راز نیوز، لطف و مهربانی های سازمان های مالی تحت تاثیر ایالات متحده آمریکا نسبت پاکستان افزایش یافته است. از طرفی سازمان IMF در حال آمادگی برای عرضه وام شش میلیارد دلاری به پاکستان است و از طرفی نیز بانک جهانی و بانک توسعه آسیا نیز در حال گامزدن در مسیر عرضه وام به کشور پاکستان هستند. به همراه بریتانیا بسیاری از آژانس های توسعه کشورهای غربی نیز پیشنهاد کمک های مالی برای بسیاری از پروژه ها به پاکستان را داده اند. از جانبی طبق گزارش خبرگزاری های پاکستان، شاهزاده بریتانیا به همراه همسرش در سال جاری به پاکستان سفر خواهند کرد. همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز عمران خان نخست وزیر پاکستان را برای سفر به آمریکا دعوت کرده و قبل از آن با تروریست قرار دادن ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA، قدرت های پاکستان را خوشحال کرده است. چنین دعوتی از مقام عالی رتبه کشوری از سوی آمریکا، پس از مدت ها صورت گرفته است. پس از مهربانی های غرب نسبت به این کشور، بحثی مبنی بر این موضوع که آیا پاکستان درحال عضویت مجدد در کمپ غرب است در میان گروه های پاکستانی شدت گرفته است. از طرفی برخی از گروه ها معتقدند که پاکستان نه تنها در حال عضویت، بلکه به عضو کمپ غربی ها تبدیل شده است.
تاج حیدر سیاستدان بزرگ و رهبر حزب پیپلزپارتی پاکستان با حماقت خواندن این اقدام اذعان داشت:" ما قبلا وارد این کمپ شده ایم. سپه سالار ما ( راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان) در حال فرماندهی ائتلاف 39 کشور در جنگ علیه یمن است، درحالی که ما پیشنهاد حل کردن مسئله از طریق مذاکرات و آتش بس را داده بودیم. در این جنگ از طرفی آمریکا، عربستان سعودی و ائتلاف آن و از طرفی نیز مردم یمن هستند، خوب این امر واضحی است که ما عضو این کمپ شده ایم. " وی افزود، کمک و لطف های آمریکا بدون منفعت نیست و به ما خواهند گفت" که از چین دور شویم و از منافع استراتژیکی آمریکا و متحدانش در منطقه حمایت کنیم. ما به گفته آنها (آمریکا) از پروژه خط گازی ايران_پاکستان خارج شدیم و درحال حاضر علیه یمن نیز در کنار آنها هستیم. اما یکپارچگی با غرب امری غیر معقولانه است چون غرب و آمریکا همچون کشتی در حال غرق شدن و چین یک کشوری در حال قدرت و اوج گرفتن است که بودجه نظامی آن دویست میلیارد دلار است. "
برخی از تحلیل گران بر این باورند که روی آوردن پاکستان به سوی اردوگاه آمریکا، پرداخت قیمت عضویت در سیاست و اقتصاد را لازمه این امر می‌دانند.
دکتر عذرا طلعت سعید اقتصاد دان معروف می گوید،" هیچ شکی در این موضوع که پاکستان در حال فاصله گرفتن از چین است، نیست. سرعت عملیاتی پروژه های سی پیک نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. این به معنی خروج ما از اردوگاه چین و ورود مجدد به کمپ غربی ها است." اقتصاد دان معروف در ادامه بیان داشت: "پاکستان مستلزم به همکاری در زمینه های استراتژیکی با غرب و آمریکا خواهد بود. روابط چین و ایران بسیار خوب هستند. آمریکا، هند را تهدید به عدم روابط با تهران کرده است. کمک به پاکستان نیز به این معنی است که درصورتیکه اقدامی علیه ایران صورت گیرد، به ما می‌گویند تا در این زمینه در کنار آمریکا و متحدان آن بایستیم. " عذرا طلعت خاطر نشان کرد، چین 30 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کرده است. باتوجه به وضعیت، چین نیز با ما رفتاری دوستانه نخواهد داشت و برای بازپس گیری قرض خود هرکاری می تواند بکند، همچون کاری که در سریلانکا انجام داد.

پاکستان و آمریکا در دوران جنگ سرد نیز از متحدان نزدیک بودند، اسلام آباد برای دوستی با آمریکا ریسک های زیادی را انجام داده است. مسئله هواپیمای "یوتو" یکی از نمونه های این ریسک است.
برخی از تحلیل گران پاکستان نیز بر این باورند که نمی توان به واشنگتن اعتماد کرد. سرلشکر بازنشسته اعجاز اعوان تحلیل گر معروف امور دفاعی می گوید:" بی اعتمادی در دوستی پاکستان و آمریکا همواره بوده و آمریکا ثمر دوستی را به ما نداده است. به دلیل یوتو ما وارد مشکلاتی شدیم. دوران جهاد افغانستان نیز ما در کنار آمریکا بودیم اما این کشور در جنگ 65 از جهت سلاح ما را تحریم کرد. چین شریک استراتژیکی ما است و نمی توانیم آن را رها کنیم." وی افزود : "به نظرم پاکستان، چین را ترک نخواهد کرد، اما درصورتیکه پاکستان چنین کند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهد شد، زیرا چین از طریق راه آهن و جاده ما را به خاورمیانه و روسیه متصل می‌کند، که این امر افزایش اهمیت کشور پاکستان در منطقه را به همراه خواهد داشت. به گونه ای که ما به چین اعتماد میکنیم، نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. درصورتی که چین را ترک کنیم، آمریکا مدتی ما را درکنار خود نگاه خواهد داشت و پس از مدتی ما درحال گدایی از آن خواهیم بود. "

ارسال نظر

 
1