خبر فوری

 
 
آمریکا : خواستار باز شدن راه تجاری هند و افغانستان هستیم
کد خبر :1370181120

12:05 1397/06/25


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, تجارت, هند, هندوستان,

یکی از دیلپات های ارشد آمریکا گفته است که، برقراری سریع ارتباط پاکستان با افغانستان خواستار باز کردن راه تجاری افغانستان و هند است.


واشنگتن : یکی از دیلپات های ارشد آمریکا گفته است که، برقراری سریع ارتباط پاکستان با افغانستان خواستار باز کردن راه تجاری افغانستان و هند است.
به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری دان، جوهان باس سفیر آمریکا در هند در مصاحبه ای با روزنامه اکنامک تایمز گفته است که، با باز شدن راه ارتباطی ما بین آسیای جنوبی و مرکزی، این امر موجب نفع کشورهای منطقه خواهد شد .

ناگفته نماند که پاکستان به کشور هند اجازه عبور از کشورش برای تجارت با افغانستان را نمی‌دهد و درپی آن از هندوستان خواستار حل کردن مسائل تاکتیکی و استراتژی حمل و نقل تجاری است.

وی افزود، چند ماه پیش برای نخستین بار، دولت پاکستان برای باز کردن راه تجاری افغانستان و هند خواستار مذاکرات با مقامات افغانستانی شده بود.
جوهان باس سفیر آمریکا در هند درمورد افغانستان افزود، شرکت های هند در افغانستان مشغول سرمایه گذاری هستند و علاوه بر آن با نگاهی به اعداد و ارقام تجارت سال گذشته مابین کشور هند و افغانستان، در می یابیم که 20 میلیون و هفتصد میلیارد دلار در کشور افغانستان سرمایه گذاری شده است. این درحالی است که امکان افزایش این مبلغ تا دویست میلیون دلار نیز است.

وی در طی مصاحبه خود گفته است که، استحکام و امنیت سیاسی در افغانستان به نفع کشور پاکستان است و با افزایش تجارت، روابط ما بین آسیای جنوبی و مرکزی نیز بهبود خواهند یافت.
وی افزود، در سفر وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپیو و وزیر دفاع جیمز میتس به دهلی نو، مقامات هند همچنین موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران را نیز مطرح کرده بودند.
لازم به ذکر است که ملت هند نیز دراین مورد کنجکاو بود که چگونه تحریم های آمریکا علیه چابهار موثر خواهند بود.
بندر چابهار به کمک هند درحال ساخت و توسعه است که درنتیجه آن، این بندرگاه وسیله اتصال هند به افغانستان از طرق آسیای جنوبی نیز خواهد بود.

دولت هند نیز درمورد بندر چابهار و اهمیت آن در منطقه سخنانی ایراد کرده و گفته است که، بندر چابهار برای بهبود و افزایش روابط تجاری ما بین آسیای جنوبی و افغانستان حائز اهمیت است.
جوهان باس در مورد ایران نیز گفته است که : با مشاهده روابط نامناسب ایران و با تلاش های این کشور برای کاهش استحکام کشورهای همسایه اش ، درمی یابیم که چگونه تحریم های جدیدی را علیه این کشور افزایش داده و اعمال کنیم.
وی افزود، هدف آمریکا از اعمال تحریم هایی عليه ايران، تغییر سیاست های این کشور می باشد.

ارسال نظر

 
1