خبر فوری

 
 
آغاز دومین نشست "کرتاپور راهداری" هیئت های پاکستان و هند در منطقه مرزی واهگه پاکستان
کد خبر :1868411999

11:41 1398/04/23


برچسب ها : پاکستان, مذاکرات, هند,

دومین نشست پاکستان و هند با حضور هیئت های مذاکراتی دو کشور در مرز واهگه پاکستان درخصوص پروژه راهداری کرتاپور ساعاتی قبل آغاز شد.


لاهور: به گزارش راز نیوز، دومین نشست پاکستان و هند با حضور هیئت های مذاکراتی دو کشور در مرز واهگه پاکستان درخصوص پروژه راهداری کرتاپور ساعاتی قبل آغاز شد. هیئت 13 نفری پاکستان به رهبری دکتر محمد فیصل سخنگوی دفتر وزارت امورخارجه پاکستان و رئیس سارک و آسیای جنوبی و هیئت 8 نفری کشور هند به رهبری اس سی ال داس دبیر کل وزارت کشور هند در این دور از مذاکرات حضور یافتند. طی این دور از مذاکرات طرفین درخصوص پیش نویس توافقنامه برای نهایی کردن روش راهداری کرتاپور، نحوه ورود سینگ های هند به پاکستان، مهاجرت، هزینه ورود، محدودیت ارز، حمل و نقل، اورژانس پزشکی و دیگر امور مهم به تبادل نظر و گفتگو خواهند پرداخت.
 

 


سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان طی گفتگوی خبری خود قبل از آغاز مذاکرات گفت: عمران خان خواستار برپایی امنیت در منطقه و تکمیل این پروژه راهداری کرتاپور در سالروز ولادت بابا گرونانک دیوجی است. وی با مهم خواندن این دور از مذاکرات، از تکمیل 70% درصدی پروژه خبر داد و افزود، امیدواریم مذاکرات امروز نتایج مثبتی خواهند داشت.
قابل ذکر است دور نخست از این مذاکرات در تاریخ 23 اسفند 1397 (14 مارس) در منطقه ای به نام "اتاری" کشور هند با حضور تیم 18 نفره پاکستان به رهبری دکتر محمد فیصل برگزار شده بود. براساس اعلامیه مشترک دور نخست از مذاکرات، اولین جلسه در مورد روش و تهیه پیش نویس نقشه راهداری کرتاپور در یک محیط خوشایندی بود و طرفین مذاکرات دقیق و سازنده ای را در مورد موضوعات مختلف انجام دادند. در این میان در سطح فنی نیز میان کارشناسان دو طرف گفتگویی صورت گرفت، و طرفین در رابطه با تحویل قرار داد پیشنهادی، تسریع در روند این پروژه و برگزاری دور دوم از مذاکرات در تاریخ 13 فروردین 98 (2 آوریل) توافق کردند. اما به دلیل تاخیر در شرکت در مذاکرات از سوی هند، دور دوم امروز (یکشنبه) درحال انجام است.


گفته می شود که فعالیت ها برای افتتاح این پروژه در 550 سالگرد تولد بابا گرونانک رهبر معنوی سینگ ها، افزایش یافته است.

ارسال نظر

 
1