خبر فوری

 
 

بلوچستان: به گزارش راز نیوز | 19 نفر از مفقود شدگان در بلوچستان در طول یک هفته آزاد شدند. تاکنون حکومت ایالتی بلوچستان در این مورد هیچ اظهار نظری نکرده است.

سازمان بستگان افراد گمشده متعلق به بلوچستان (صدا برای افراد مفقود شده بلوچ) با تصدیق آزادشدن این افراد آن را یک پیشرفت خوب قلمداد کرده است.

نصرالله بلوچ رئیس سازمان صدا برای افراد مفقود شده بلوچ در مصاحبه با بی بی سی گفت: شنبه هفته گذشته 6 نفر آزاد شدند که 5 نفر از آن ها ساکن دیره بگتی بودند. آن یک 1 نفر دیگر نیز دو روز قبل آزاد شد که 8 سال قبل در بخش قلات بلوچستان مفقود شده بود. 13 نفر آزاد شده علاوه این 6 نفر نیز اغلب ساکن شهرستان کیچ هستند. دیره بگتی و کیچ از مناطق تحت تاثیر شورش به شمار می روند. بیشتر افراد آزاد شده به اتهام عضویت در گروه های آزادی شهرستان بلوچ بدست نیروهای نظامی پاکستان مفقود شده بودند. 13 نفر از این 19 نفر آزاد شده اغلب به مدت 2 سال مفقود بودند.

لازم به ذکر است که خانواده مفقود شدگان، سازمان های اطلاعاتی و مخفی پاکستان را عامل مفقود شدن عضو خانواده خود می دانند اما تاکنون این ادعاها توسط سازمان های دولتی پاکستان تکذیب شده است.

نصرالله بلوچ گفت: در دیدار با جام کمال وزیر ارشد ایالت بلوچستان فهرستی شامل 590 نفر از مفقود شدگان ارائه شد که تاکنون 315 نفر از آن ها آزاد شده اند. پیش از آزادی این 19 نفر نیز خانواده مفقود شدگان با وزیر ارشد ایالت بلوچستان دیدار کرده بودند. این یک پیشرفت خوب است. باید تمام افراد مفقود شده آزاد شوند تا خانواده آن ها از این سختی و مشقت رهایی یابند. در دیدار با وزیر کشور ایالت بلوچستان نیز فهرستی شامل 392 نفر از مفقود شدگان ارائه شد که بین 300 تا 325 نفر از آن ها آزاد شدند.

لازم به ذکر است که در سال 2018 پس از به قدرت رسیدن حزب تحریک انصاف پاکستان، سردار اختر مینگل رهبر حزب ملی بلوچستان در اولین جلسه شورای ملی فهرست افراد مفقود شده در بلوچستان را ارائه کرد و ادعا کرد که 5128 نفر از نقاط مختلف ایالت بلوچستان مفقود شده اند که بین آن ها پیرمردان، کودکان و زنان نیز حضور دارند.

یکی از شروط توافقنامه 6 بندی حزب ملی بلوچستان برای حمایت از حزب تحریک انصاف پاکستان آزادی افراد مفقود شده در بلوچستان بود که مدتی بعد این حزب راه خود را از حزب تحریک انصاف پاکستان جدا کرد.

اختر مینگل گفت: زمانی که از حزب تحریک انصاف پاکستان خواستم مفقود شدگان را آزاد کند، آن ها مفقود شدگان را یک نفر یک نفر آزاد می کردند زیرا در آن زمان این اقدام به خاطر نیاز سیاسی انجام می شد اما از زمانی که حزب ملی بلوچستان راه خود را جدا کرد تعداد افراد زیادی به طور مداوم آزاد می شوند.

احتمالا مکانی برای نگهداری این افراد نمانده برای همین آزاد شده اند! بر اساس فهرست تهیه شده 450 نفر آزاد شده و 1500 نفر مفقود شده اند و این روند ادامه دارد. اما هرچقدر آزاد می کنند مردم بیشتری مفقود می شوند. هر زمان که حزب تحریک انصاف پاکستان به متحدان خود در پارلمان نیاز داشت مفقود شدگان در فهرست ارائه شده آزاد می شدند و اکنون آن ها انتظار دارند که ما از اقدام سازمان های زیر نظرشان خشنود شده و دنباله روی تصمیمات آن ها شویم که این امکان ندارد.

سازمان صدا برای افراد مفقود شده بلوچ از سال 2002 فعالیت خود را در شهرهای کویته، کراچی و اسلام آباد آغاز کرده و دامنه فعالیت خود را تا ژنو و آمریکا گسترش داد. این سازمان همچنین با برپایی چادرهایی در کراچی و کویته پرچم اعتراض علیه مفقود شدن اجباری مردم را برافراشته نگه داشته است.

مفقود شدن اجباری شهروندان بلوچ از سال 2000 آغاز و در سال 2011 کمیسیونی برای تحقیق در مورد مفقود شدن اجباری مردم و آزادسازی آن ها تشکیل شد. این کمیسیون دادخواست هایی را در چندین شهر از ایالت های مختلف پاکستان ارائه کرده و در وب سایت خود ادعا کرده است که 1977 نفر از افراد مفقود شده به خانه های خود بازگشته اند. بر اساس آما و ارقام این کمیسیون تا سال 2019 بیش از 6500 مورد گزارش مفقود شدگی ثبت شده بود که 4365 مورد از آن ها به نتیجه رسیدند. 872 نفر از این فهرست خارج شده و جستجوی 3500 نفر از آن ها در دستور کار قرار گرفت. پس از جستجو مشخص شد 501 نفر در زندان و 810 نفر از آن ها در اردوگاه های کار به سر می برند. همچنین این کمیسیون ادعا کرد جسد 205 نفر از افراد این فهرست کشف شده است اما دیگر سازمان های حامی حقوق بشر تعداد بسیار بالاتری از این رقم را اعلام کرده اند. در گزارش سال 2017 کمیسیون حقوق بشر پاکستان در طول یک سال پیدا شدن 90 جسد مثله شده گزارش شده بود.

ارسال نظر

 
1